Szociális farm ismeretek képzés
Segítsd tudásoddal a hátrányos helyzetűek természetközeli foglalkoztatását!
Segítsd tudásoddal a hátrányos helyzetűek természetközeli foglalkoztatását!
Tájékozódj a következő képzésünkről Facebook oldalunkon, és aktuális híreinknél.
Mi a szociális farm?
A szociális farm olyan mezőgazdasági innováció, ami társadalmi funkciót is ellát a hagyományos agrártevékenységek mellett. Tehát a szociális farmon folytatott termelés fő célja a tagok szükségleteinek kielégítése, és csak másodlagosan szolgálja a piaci értékesítést. Ez egy alulról építkező, innovatív kezdeményezés, ami korunk egyik égető kérdését, a hátrányos helyzetben lévő emberek helyzetét hivatott szolgálni.
A tagok elsősorban mezőgazdasági termelő, feldolgozó, szolgáltató tevékenységet végeznek – melyek egyben gyógyító és fejlesztő hatással bírnak a résztvevők számára -, másodsorban kiegészítő tevékenységként ismeretátadást és a mezőgazdasághoz kapcsolódó szemléletformálást a társadalom szélesebb köre számára.
Miről szól a szociális farm képzésünk?
A szociális farm képzésünk elméleti és gyakorlati módszerekkel segít elsajátítani a Ruskin Mill Trust iskolahálózat PSTE: Practical Skills Therapeutic Education) tananyagát. Oktatáaunk hét gyakorlati területben alapozza meg, és irányítja minden egyes diák útját. Ezek a következők:
- Genius loci (a hely szelleme)
- Gyakorlati készségek
- Biodinamikus gazdálkodás
- Terápiás oktatás
- Holisztikus gondozás
- Holisztikus orvoslás
- Transzformatív vezetés és menedzsment
Tematika
1. A gyakorlati tevékenységeken alapuló fejlesztési módszer elmélete
- A gyakorlati tevékenységen alapuló módszer létrejötte, alapelvei és változása
- A szociális farmokon alkalmazható fejlesztési módszer összetettségének, potenciáljának és eddigi eredményeinek részletes bemutatása
- A hely szelleme koncepció bemutatása elméletben és gyakorlatban
- A módszer öt gyakorlati területének lényegi áttekintése:
- Genius loci (a hely szelleme)
- Gyakorlati készségek
- Biodinamikus gazdálkodás
- Terápiás oktatás
- Transzformatív vezetés és menedzsment
2. A módszer gyakorlatban
- A gyakorlati tevékenység alapjainak elsajátítása: komposztálás, nemezelés
- Alapvető technikai fogások
- A kézműves tevékenység fontosságának és értékének megismerése az egyén fejlődése szempontjából
- Az aktív tanulás, szerepmodellezés módszere és feltétel nélküli pozitív hozzáállás a gyakorlatban
- A háromlépcsős modell használata a szociális farmmal összefüggésben
Háromlépcsős folyamat, amely az önállóság felé való előrehaladásra összpontosít: (1) a tanulás akadályainak leküzdése, (2) képessé válás és (3) a közösséghez való hozzájárulás; ezt az irányított választáson keresztüli gondos elkötelezettséggel érik el, amelyben a tanuló hangja közösen alakítja a tantervi tapasztalatokat az önérvényesítés és a közösséghez való hozzájárulás felé.
3. A hátrányos helyzetűekkel való munka alapelvei
- A gyakorlati tevékenységhez kapcsolódó önreflexió elmélete
- Feltétel nélküli pozitív hozzáállás jelentősége
- A szociális farmokon alkalmazható háromlépcsős modell alapjai
- A „magtól az asztalig” elv érvényesítése
4. Gazdasági fenntarthatóság
- Az üzleti ötlet eredete, az üzleti terv részei
- Sikeres piaci megjelenés alapelvei
- A termékek/szolgáltatások piaca: vevőkör, vásárlói igények és motivációk
- Jövedelmezőségi számítási módszerek alapjai
- Bevezetés a marketing világába és a marketing sajátosságaiba a szociális farmgazdálkodásban/üzletben.
Kiknek készült a tréning?
A 144 órás tréning hasznára válik minden olyan szervezetnek, intézménynek, ahol fontos tevékenység a hátrányos helyzetűek foglalkoztatása, fejlesztése. Ezen belül is kifejezetten ajánlott:
- szociális területen tevékenykedő szervezeteknek
- már működő és leendő szociális farmoknak
- települési önkormányzatoknak
- minden olyan szervezetnek, intézménynek, ahol fontos tevékenység a hátrányos helyzetűek foglalkoztatása, fejlesztése.
A képzést azon szervezeteknek szánjuk, akik közvetlenül dolgoznak a hátrányos helyzetű ügyfelekkel. A hátrányos helyzetű személyek lehetnek:
- fogyatékkal élők
- mozgásszervi,
- érzékszervi,
- értelmi sérültek;
- egészségkárosodott, megváltozott munkaképességű személyek;
- etnikai kisebbséghez tartozók;
- alacsony végzettségű emberek;
- szociálisan hátrányos helyzetűek
- mélyszegénységben élők;
- pszichés problémákkal küzdők,
- szenvedélybetegek;
- börtönviseltek;
- intézményekben élő idős emberek.