Így keressünk állást online! Beszámoló egy workshopról

Van valami megnyugtató abban, hogy a mai a gyorsan változó világban egyre több dolgot tudunk megoldani jobb, más minőségben az internet segítségével. Így van ez az álláskereséssel is, az is sokban más, hatékonyabb online, mint „hagyományosan”.
Erről tartottunk ingyenes, online workshopot, ahova a kistérségünkből is többen jelentkeztek.
Egy vicces mém is van erről, hogy mi lett volna, ha ez a sok bezárással, korlátozással járó pandémia 2000 körül ér minket? És egy Nokia 3210-sel (nyomógombos butatelefon) és a betárcsázós nettel maradtunk volna otthon?
Szerencsére nem így történt, így egy böngésző és egy internetkapcsolat segítségével bárki bekapcsoldóhat ma már az online világba.

2020. november 19-én az álláskeresők számára tartottunk egy workshopot, ahol a gyakorlatban ismerhették meg a hasznos eszközöket a résztvevők.
Az eredetileg a gödöllői Civil Házba tervezett rendezvényt időközben a szigorodó járványügyi szabályok miatt a Zoom-nevű online felületen tartottuk, hálásak vagyunk, hogy a résztvevők ilyen könnnyedén átálltak erre.
Azzal kezdtük, hogy aki akart, bemutatkozhatott és elmondhatta, mit vár el a képzéstől. Az a tapasztalatunk, hogy egymás életútjaiból, megküzdéseiből is sokat lehet tanulni, illetve egy-egy ilyen képzés után a résztvevők össze tudnak kapcsolódni azzal, akivel szeretnének.


Bemutatkoztunk mi, trénerek is:

Somogyi Eszter a közgazdász , jelenleg a Szent István Egyetem emberi erőforás-tanácsadó mesterszakos hallgatójaként szakember.

Fülöp Hajnalka, e sorok írója pedig digitális andragógus, munkavállalási tanácsadó, újságíró, és mindketten gyakorló édesanyaként is sok sikeres és sikertelen álláskeresésen vagyunk túl.

Hiszünk abban, hogy az egyetemi tanulmányaink mellett a saját
tapasztalataink azok, melyek e témában sok tudást adnak, és ezt adtuk most át, csomagokra bontv és az érdeklődők igényei szerint.

Az önéletrajz-típusokról kezdtük a beszélgetést, megismerhettük a kronologikus (időrendi) és funkcionális önéletrajzot. Ez utóbbi akkor hasznos, ha valaki már pár évtizede dolgozik, esetleg több helyen is hasonló munkákat végzett. Ilyenkor a munkaköröknek megfelelően érdemes csoportosítani a leírásban: pl. Irodai munkát végeztem : ezt és ezt itt és itt , Kereskedelemben dolgoztam: ezt és ezt, itt és itt, stb.


Egy résztvevő kérésére kitértünk a nők, anyák nagy kérdésére:
– Beleírjuk-e az önéletrajzba, hogy GYES-en, GYED-en, GYET-en voltunk vagy egyéb gyereknevelési okból távol voltunk átmenetileg a munkaerőpiactól?
– Válasz: nem szükséges, pl. ezt az időbeli „rést”, lehet a funkcionális önéletrajzzal remekül elfedni. E sorok írója a főállású anyasági időt „logisztikai menedzsernek” írta le, „saját vállalkozásban”. Hisz az anyaság sok logisztikai, komplex problémamegoldási képességet
igényel, amit a munkaadók általában nagyra értékelnek.

Folytassuk is ezzel, hisz a képzésen is fontosnak tartottuk végiggondolni az önéletrazjba írható készségek megismerését és felsorolását. De mit és hogyan írjunk és mondjunk?
Gyakran felmerül a kérdés a tanácsadási folyamatainkban, hogy „nem akarom fényezni magam”, „nehezemre esik az öndicséret” “mit tegyek? Mit írjak az önéletrajzomba, mit válaszoljak az
állásinterjún, ha megkérdezik, miben vagyok jó?”
Válasz:
Mindig mondjunk a jelző mellé egy rövid történetet, ahol ezt a képességünket ki tudtuk használni, ágyazzuk bele egy sztoriba, és abból derüljön ki. Ezt az állásinterjún elmondhatjuk, az önéletrajzba pedig jelzésszerűen bele tudjuk írni.
Pl. „Kooperációs képesség”- 15 fős team-ben dolgoztam a 2020 februári
médiakampányunkon.

Folyamatosan fejlődünk és a munkaerőpiac is átalakul, érdemes a képességeink felsorolását ehhez is igazítani.

A 10 legjobb képesség a munka világában 2020-ban
1. Komplex problémamegoldás
2. Kritikai gondolkodás
3. Kreativitás
4. Kooperáció
5. Másokkal való együttműködés képessége
6. Érzelmi intelligencia
7. Döntéshozási képesség
8. Szolgáltatás –orientáltság
9. Tárgyalási képesség
10. Kognitív rugalmasság
Forrás: World Economic Forum (Világgazdasági Fórum) jelentése a munka jövőjéről Future of jobs Report) 2020-ra

Hozzátehetjük még a digitális világból érkező 4K képességet.

A munkavállalást is segítő 4 K képesség:
– kommunikáció,
– kritikai gondolkodás,
– kooperáció,
– kreativitás.

Mennyit fogok keresni?
Az önmagunkról való pozitív gondolkodás után az egyik legnagyobb”mumus” a bérigényünk kifejezése.
A beszélgetésben elhangzott a 2020-as minimálbér, a főállásban kapható nettó és bruttó bér és a nagyon szerteágazó kedvezmények fogalma.


Sokan kérdezték, hogy a nettó bért adják-e meg?
Mivel sokan jogosultak különféle kedvezményekre, életkorukból, tudásuk, élethelyzetük miatt, ezért mindenkinél más lehet a nettó bér mértéke. Mindig bruttó bért adnak meg, az elérhető kereset csak egy iránymutató szám lehet, ezért nem is használják felelős munkaadók.
Bemutattunk néhány bérkalkulátort és a fizetesem.hu valamint a mennyitkeresel.hu oldalakat, ahol konkrétan utána lehet nézni a jövedelmeknek.

Az Incorpora hálózatba tartozó civil szervezeteknél a munkavállalási tanácsadási folyamaton az egyes ügyfelek egyéni élethelyzetére vonatkoztatva adunk konkrét tanácsot e téren.


Nézzünk utána a munkaadóknak!

A bérigény és a munkaadók által nyújtott jövedelem témája átvezetett az egyik legizgalmasabb területre, arra, amikor az állást, munkaadó partnert keresők ellenőrizni tudják a munkaadó adatait.
A virtuális tér ugyanis számos visszaélésre is alkalmat ad, másrészt pedig fontos, hogy az álláskeresők tudatosan válasszák ki a megbízható, stabilan működő munkaadójukat.


Hasznos webcímek:
www.ceginformacio.hu
www.nemzeticegtar.hu
www.opten.hu
www.e-cegjegyzek.hu

Ezeken az oldalakon ingyenesen , regisztráció után bárki lekérheti egy –egy jogi személy, cég adatait: a foglalkoztatottak száma, az ügyvezető neve, a tavalyi éves árbevétel, stb.

A workshopot az online térben való „digitális lábnyomunk” tudatos megfigyelésével folytattuk:

Pl. hogy keressünk rá, milyennek lát mindket valaki kívülről? -Ehhez az inkognitó ablakot javasoltuk.
A közösségi odlalakon szélsőséges, politikai és megosztó nézekektől mentes posztokat javasoltunk, illetve a LinkedIn nevű szakmai portálon való aktív jelenlétet.
Mivel a munkaadók is sokszor online tárolják és keresik az önéletrajzokat, ezért érdemes kulcsszavakat, konkrét kifejezéseket beleirni az adott szakmával, munkakörrel kapcsolatban, és minden esetben testre szabott CV-t beküldeni az adott hirdetésre.


Az Instagram felületén is lehet állást keresni, egy –egy hashtag-et bekövetve olyanokat is elérhetünk, akik nem ismerősünk, de a mi témánkról posztol, akár állást hirdet, és fordítva: minket is megtalálhatnak a szakmai posztjainkon keresztül olyan munkaadók, akik itt is keresnek.

A workshop végén összefoglaltuk, hogy ezek a tudások nagyon hatékonnyá teszik az álláskeresést, és hogy az álláskeresőnek az a munkája, hogy állást keres, vagyis akár napi 8 rában is érdemes ezzel foglalkoznia.


Az álláskeresési folyamat megtervezéséhez is szívesen nyújtunk támogatást a munkavállalási tanácsadási folyamatunkban.
A workshopokat ingyenesen és bárki számára elérhetően folytatni fogjuk!

Várjuk az érdeklődőket az Incorpora Magyarország hálózat tagjaként a Diverzitás Alapítvány ügyfelei közé, minden szolgáltatásunk ingyenes és az is marad!


A cikket írta: Fülöp Hajnalka
fulop.hajnalka@diverzitasalapitvany.hu

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás